11 August 2012

Personal Wifi

Kenapa mesti perlukan personal wifi? kat office dan kat rumah dah takde wifi ke? Sebenarnya ada beberapa sebab kenapa saya nak sangat memiliki personal wifi ni... Kawan-kawan di office ada bertanya macam mana nak connect to 'rusfazairawifi' ni? Sebenarnya kena tahu network key... dan ianya saya sorang saje yang tahu... nama pun personal... 

Cerita bermula bila internet di rumah dah mula buat hal.. tak tahu kenapa.. tetiba je gitu.. seingat saya setelah upgrade ke 2mbps.. Bila tgk signal wifi memang full bar.. tapi bila pergi ke facebook or any browser dia cakap 'no internet connection' ngape gitu.. frust! bayar saje tapi tak boleh pakai.

Berlanjutan pulak bila terima bil daripada telco handphone saya ni.. punyalah terkejut tengok bil sampai RM500.. padahal saya ni bukannya guna sangat telefon... frust lagi...

Yang menguatkan lagi sebab kenapa saya kena ada personal wifi ialah.. office dah mula pantau penggunaan facebook.. walaupun saya ni bukanlah kaki facebook sangat (yeke? huhu) tapi saya memang tak boleh hidup tanpa internet. paling kurang pun update blog kann....

So, saya decide untuk subscribe yes dari YTL... memang puas hati sebab kat rumah dapat coverage dan yang penting kat office pun dapat... Laju pun ye jugak sebab speed 4G. Kat Malaysia ni 4G cuma ada dua company yang provide iaitu Yes dan P1.. tapi P1 takde coverage di office... Saya ambil package RM68 (kontrak 24 tahun) dengan limit penggunaan 4g dan dapat free huddle... so bolehlah internet dimana2 je kan. Dan yang paling best boleh guna 5 device sekali harung.. handphone, tablet, laptop semua kasi guna.. huhu. Pas ni nak pakai prepaid je untuk handphone.. pastu top up RM10 je..

Kat bawah ni gambar huddle milik saya 


ni pulak maklumat pelan mengikut keperluan penggunaan internet.


Yes ni ada jugak device lain.. cam saya sesuai guna huddle sebab selalu travel dan banyak device boleh guna dalam satu masa. Dongle kena cucuk kat pc guna USB.. Zoom pulak modem kat rumah ataupun office Tapi yes ada device baru yang katanya lebih powerful dari huddle. Tapi kena tambah RM80. 



Kat bawah ni saya nak share comparison between P1 dan yes in terms of speed... memang obviously yes menang la kan..


Tapi bab device pulak rasanya P1 menang kot sebab plan dia trus dapat dua device iaitu modem kat rumah dan mobile modem.. best gak kan... Sekarang sedang berkira-kira nak tambah modem yes untuk kegunaan di rumah pulak... tapi kena beli RM399... haish!!! Sekarang yes sedang wat promosi free device tapi dengan contract....

ok la, Bye!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

comments